Інтелектуальний пошук по контенту конференції....

СЕКЦІЯ 2. ОЦІНКА СТАНУ БЮДЖЕТНОЇ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ


В. М. Вареник, к.е.н., доцент
доцент кафедри міжнародних фінансів, обліку та оподаткування
Університет ім. Альфреда Нобеля

ОЦІНКА СТАНУ БЮДЖЕТНОЇ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ

Структура і динаміка державного бюджету є основним показником фінансового стану держави. Хронічний дефіцит державного бюджету може призвести до проблем пов’язаних із неспроможністю держави виконувати свої функції, неефективного управління державними коштами і погіршення ситуації з зовнішньою заборгованістю.
На сьогоднішній день багато країн світу мають постійно зростаючий дефіцит державного бюджету, що призводить до виникнення нових боргів і перевищення нормативного значення цього показника.
Бюджетна безпека є складовою фінансової безпеки, яка входить до складу економічної безпеки і направлена на підтримування платоспроможності країни, забезпечення збалансованості бюджету, ефективне використання бюджетних коштів.
Значення індикатору відношення дефіциту/профіциту державного бюджету до ВВП коливається від задовільного рівня до оптимального. Так, за період з 2012 року по 2014 рік значення було задовільним, а починаючи з 2015 стало оптимальним. Це означає, що Україна за цей період має оптимальний дефіцит державного бюджету, значення якого знаходиться у діапазоні від 2 % до 3 %, що відповідає усім нормам цього показника. Якщо порівнювати цей показник зі світовими, то за методикою Міжнародного Валютного Фонду допустимий рівень бюджетного дефіциту для країн-боржників МВФ дорівнює 7-8 %. Для країн ЄС порогове значення дефіциту бюджету згідно критерій Маастріхтського договору 3% ВВП. Якщо розглядати світову практику припустиме значення цього показника є 2-3 % від ВВП.
Якщо розглядати країни ЄС за рівнем дефіциту, то є країни, які мали низький рівень дефіциту по відношенню до ВВП у 2017 році, є країни зі збалансованим бюджетом, а є країни, які порушили правила Маастріхтського договору 3 % ВВП. Країни, які у 2017 році мали профіцит: Мальта – 3,9 %, Кіпр – 1,8 %, Чеська Республіка – 1,6 %, Люксембург – 1,5 %, Швеція та Німеччина – 1,3 %, Нідерланди – 1,1 %, Данія – 1,0 %, Болгарія – 0,9 %, Греція та Хорватія – 0,8 %, Литва – 0,5 %. Словенія мала збалансований бюджет. Найнижчий дефіцит державного бюджету у відсотках до ВВП було зафіксовано в Ірландії та Естонії – 0,3 %, Латвії – 0,5 % та Фінляндії – 0,6 %. У двох державах дефіцит дорівнював або перевищував 3 % ВВП: Іспанія – 3,1 % та Португалія – 3,0 %.
Наступний індикатор - дефіцит/профіцит бюджетних та позабюджетних фондів сектору загальнодержавного управління, відсотків до ВВП. Значення цього індикатору у 2009 році було незадовільним, з 2010 по 2012 і з 2014 по 2015 роки значення індикатора перейшло в задовільний діапазон, а у 2013 та 2016 роках було оптимальним.
Індикатор рівень перерозподілу ВВП через зведений бюджет має небезпечне значення у 2017 році, так як перевищує показник 33 % і прямує до критичного 35 %. За аналізований період оптимальне значення даний індикатор не мав. Що стосується індикатора відношення обсягу сукупних платежів з обслуговування та погашення державного боргу до доходів державного бюджету – його значення є критичним і з роками ситуація стає гіршою.
Отже, аналіз індикаторів показав, що існують загрози бюджетної безпеки. Серед чотирьох показників два мають оптимальний рівень, а два незадовільний і критичний. Особливої уваги державі слід приділяти трьом з чотирьох індикаторів. Але із-за постійного і хронічного зростання дефіциту бюджету спостерігається зростання запозичень, які є основним джерелом його погашення.


Рис. 1. Значення інтегрального показника бюджетної безпеки України

Таким чином, згідно проведених розрахунків бачимо, що рівень бюджетної безпеки у 2017 році оцінюється як незадовільний, так як знаходиться в діапазоні від 0,6 до 0,8. Крім того, в порівнянні з 2016 роком спостерігається покращення ситуації, так як з критичного рівня відбувся перехід до незадовільного. Аналіз індикаторів свідчить, що тільки один з чотирьох індикаторів має оптимальний рівень – це відношення дефіциту/профіциту державного бюджету до ВВП.
У 2018 році посилюється ситуація із зовнішніми боргами – на найближчі п’ять років припадає найбільший відсоток сплати боргів понад 40 млрд. доларів, що може призвести до зростання дефіциту в країні.


Література

1. Наказ Міністерства економічного розвитку і торгівлі України «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо розрахунку рівня економічної безпеки України» від 9 жовтня 2013 року N 1277 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://cct.com.ua/2013/29.10.2013_1277.htm.
2. Статистика операцій сектору загального державного управління [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/imf/arhiv/oszdu_u.htm.
3. Інформація про здійснені операції з управління державним боргом [Електронний ресурс]. – Режим доступу:  http://www.treasury.gov.ua/main/uk/publish/article/390881.
4. Eurostat 23 April 2018 [Електронний ресурс]. – Режим доступу:  https://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/8824490/2-23042018-AP-EN.pdf/6e5b346e-e302-4132-920a-854b00ac196d/.

Немає коментарів:

Дописати коментар