В. М. Вареник, к.е.н., доцент
доцент кафедри міжнародних фінансів, обліку та
оподаткування
Університет ім. Альфреда
Нобеля
ОЦІНКА СТАНУ БЮДЖЕТНОЇ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ
Структура і динаміка державного бюджету
є основним показником фінансового стану держави. Хронічний дефіцит державного
бюджету може призвести до проблем пов’язаних із неспроможністю держави
виконувати свої функції, неефективного управління державними коштами і
погіршення ситуації з зовнішньою заборгованістю.
На сьогоднішній день багато країн світу
мають постійно зростаючий дефіцит державного бюджету, що призводить до
виникнення нових боргів і перевищення нормативного значення цього показника.
Бюджетна безпека є складовою фінансової безпеки, яка входить до складу
економічної безпеки і направлена на підтримування платоспроможності країни,
забезпечення збалансованості бюджету, ефективне використання бюджетних коштів.
Значення індикатору відношення дефіциту/профіциту державного бюджету до ВВП
коливається від задовільного рівня до оптимального. Так, за період з 2012 року
по 2014 рік значення було задовільним, а починаючи з 2015 стало оптимальним. Це
означає, що Україна за цей період має оптимальний дефіцит державного бюджету,
значення якого знаходиться у діапазоні від 2 % до 3 %, що відповідає усім
нормам цього показника. Якщо порівнювати цей показник зі світовими, то за
методикою Міжнародного Валютного Фонду допустимий рівень бюджетного дефіциту для
країн-боржників МВФ дорівнює 7-8 %. Для країн ЄС порогове значення
дефіциту бюджету згідно критерій Маастріхтського договору 3% ВВП. Якщо
розглядати світову практику припустиме значення цього показника є 2-3 %
від ВВП.
Якщо розглядати країни ЄС за рівнем дефіциту, то є країни, які мали низький
рівень дефіциту по відношенню до ВВП у 2017 році, є країни зі збалансованим
бюджетом, а є країни, які порушили правила Маастріхтського договору 3 %
ВВП. Країни, які у 2017 році мали профіцит: Мальта – 3,9 %, Кіпр – 1,8 %,
Чеська Республіка – 1,6 %, Люксембург – 1,5 %, Швеція та Німеччина –
1,3 %, Нідерланди – 1,1 %, Данія – 1,0 %, Болгарія – 0,9 %,
Греція та Хорватія – 0,8 %, Литва – 0,5 %. Словенія мала
збалансований бюджет. Найнижчий дефіцит державного бюджету у відсотках до ВВП
було зафіксовано в Ірландії та Естонії – 0,3 %, Латвії – 0,5 % та
Фінляндії – 0,6 %. У двох державах дефіцит дорівнював або перевищував 3 %
ВВП: Іспанія – 3,1 % та Португалія – 3,0 %.
Наступний індикатор - дефіцит/профіцит бюджетних та позабюджетних фондів
сектору загальнодержавного управління, відсотків до ВВП. Значення цього
індикатору у 2009 році було незадовільним, з 2010 по 2012 і з 2014 по 2015 роки
значення індикатора перейшло в задовільний діапазон, а у 2013 та 2016 роках
було оптимальним.
Індикатор рівень перерозподілу ВВП через зведений бюджет має небезпечне
значення у 2017 році, так як перевищує показник 33 % і прямує до
критичного 35 %. За аналізований період оптимальне значення даний
індикатор не мав. Що стосується індикатора відношення обсягу сукупних платежів
з обслуговування та погашення державного боргу до доходів державного бюджету –
його значення є критичним і з роками ситуація стає гіршою.
Отже, аналіз індикаторів показав, що існують загрози бюджетної безпеки.
Серед чотирьох показників два мають оптимальний рівень, а два незадовільний і
критичний. Особливої уваги державі слід приділяти трьом з чотирьох індикаторів.
Але із-за постійного і хронічного зростання дефіциту бюджету спостерігається
зростання запозичень, які є основним джерелом його погашення.
Рис. 1. Значення інтегрального показника
бюджетної безпеки України
Таким чином, згідно проведених розрахунків бачимо, що рівень бюджетної
безпеки у 2017 році оцінюється як незадовільний, так як знаходиться в діапазоні
від 0,6 до 0,8. Крім того, в порівнянні з 2016 роком спостерігається покращення
ситуації, так як з критичного рівня відбувся перехід до незадовільного. Аналіз
індикаторів свідчить, що тільки один з чотирьох індикаторів має оптимальний
рівень – це відношення дефіциту/профіциту державного бюджету до ВВП.
У 2018 році посилюється ситуація із зовнішніми боргами – на найближчі п’ять
років припадає найбільший відсоток сплати боргів понад 40 млрд. доларів, що
може призвести до зростання дефіциту в країні.
Література
1. Наказ Міністерства економічного розвитку і
торгівлі України «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо розрахунку
рівня економічної безпеки України» від 9 жовтня 2013 року N 1277 [Електронний
ресурс]. – Режим доступу: http://cct.com.ua/2013/29.10.2013_1277.htm.
2. Статистика операцій сектору загального
державного управління [Електронний
ресурс]. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/imf/arhiv/oszdu_u.htm.
3. Інформація про здійснені операції з
управління державним боргом [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
http://www.treasury.gov.ua/main/uk/publish/article/390881.
4. Eurostat 23 April 2018 [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
https://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/8824490/2-23042018-AP-EN.pdf/6e5b346e-e302-4132-920a-854b00ac196d/.
Немає коментарів:
Дописати коментар