В. М. Пасічник, студентка
Подільський спеціальний
навчально-реабілітаційний
соціально-економічний коледж
Науковий керівник – к.е.н.,доцент,
викладач Годнюк І. В.
СОЦІАЛЬНІ СТАНДАРТИ В УКРАЇНІ В
УМОВАХ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ІНТЕГРАЦІЇ
Для країн з розвиненою ринковою економікою
все актуальнішими стають процеси соціалізації економіки. Це обумовлено тим, що
в процесі свого розвитку ринкова система набула нових цінностей, на чолі яких
стоїть людина, її життя, здоров’я, безпека, добробут та гармонійне існування, а
отже, і нових механізмів для реалізації завдань з забезпечення гідного
існування індивідів.
Одним з цих механізмів є соціальна
стандартизація. Причиною появи соціальних стандартів стала успішна реалізація
соціально-економічної політики високорозвиненими країнами, створення так званих
держав загального добробуту, забезпечення їх сталого розвитку. Для передачі
цього досвіду країнам, що розвиваються і прагнуть соціалізувати власні
економічні системи, було визначено ряд індикаторів та стандартів, які
ілюструють ефективність реалізації соціальної політики, рівень життя населення
в цих країнах [3].
Найвідомішим договором у сфері захисту
соціальних прав є Європейська соціальна хартія (ЄСХ). ЄСХ є унікальним сучасним
договором не тільки за обсягом закріплених соціальних та економічних прав, але
й за впровадженим контрольним механізмом, у рамках якого передбачено дві
основні процедури: загальна для всіх учасників – розгляд доповідей держав та
факультативна – розгляд колективних скарг, учасниками якої є 27 держав [4].
В Україні на офіційному рівні поняття
державних соціальних стандартів регламентовано Законом України «Про державні
соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» від 05.10.2000 № 2017-III
[1]. Державні соціальні стандарти визначено як встановлені законами, іншими
нормативно-правовими актами соціальні норми і нормативи або їх комплекс, на
базі яких визначаються рівні основних державних соціальних гарантій –
встановлених законами мінімальних розмірів оплати праці, доходів громадян,
пенсійного забезпечення, соціальної допомоги, розміри інших видів соціальних
виплат, встановлені законами та іншими нормативно-правовими актами, які
забезпечують рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму.
Одним з важливих аспектів здійснення європейської
соціальної політики в Україні є стандартизація в сфері соціального захисту. В
Україні базовим соціальним стандартом є прожитковий мінімум, а соціальною
гарантією – мінімальна заробітна плата.
Не зважаючи на щорічне підвищення розміру
мінімальної заробітної плати в Україні, він не встигає за загальною динамікою
зарплати. з 1 січня 2018 р. мінімальна заробітна плата в Україні становить 3723
грн і залишається самою мінімальною в Європі [2]. При цьому відсоткове
відношення мінімальної зарплати до середньої не дотягує до рекомендованого
МОП і Світовим банком у діапазоні 50–60 % та протягом останніх років має
тенденцію до зниження.
За
офіційними даними близько чверті (27 %) громадян України знаходяться за
межею бідності. При цьому розрив між багатими і бідними стає все більшим.
Індекс їх співвідношення складає 70:1, у той час як у країнах ЄС він дорівнює
4:1.
Сучасна політика
соціального захисту в Україні має ряд проблем: нестача ресурсів на соціальне
забезпечення, демографічні проблеми, економічні (безробіття, корупція, тіньова
економіка, негативні зовнішньоекономічні впливи), соціальні, політичні [3].
Фактичний розмір прожиткового мінімуму у
цінах березня 2018 року для працездатних осіб становив – 4126 грн (з
урахуванням суми обов’язкових платежів відповідно до чинного законодавства).
Таким чином, законодавчо встановлений на
березень 2018 р. (1700 грн) прожитковий мінімум занижено у 2,2 рази
порівняно з його фактичним розміром або на 1988 грн, а для працездатної
особи (1762 грн) – у 2,3 рази або на 236 грн.
В цілому українське законодавство містить
необхідні основи для впровадження соціальних стандартів ЄС. В той же час,
задекларовані в цих нормативно-правових актах стандарти, є значно нижчими в
порівнянні з європейськими, внаслідок недостатнього рівня економічного
розвитку, що а також через наявність корупції та олігархії [4].
Тому першочерговими завданнями в процесі
соціалізації економіки України в умовах європейської інтеграції є –
забезпечення розвитку інститутів, законодавства, підвищення мінімальних
соціальних стандартів для всіх соціальних і демографічних груп населення.
На шляху євроінтеграції
України, особливо в сучасних умовах зростання цін та запровадження непопулярних
реформ, недопустимо «заморожувати»
мінімальну заробітну плату, а навпаки вкрай необхідно піднімати її рівень з
метою стимулювання зростання середньої заробітної плати та розвитку економіки в
цілому.
Також слід розробити
систему економічних і правових заходів для збільшення частки заробітної плати в
структурі ВВП, зменшення рівня тіньової економіки країни.
Література
1. Закон України «Про державні
соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» ВВР. – 2000. – № 48. –
Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2017-14 (дата звернення: 11.11.2018).
2. Закон України “Про
державний бюджет України” від 23.12.2017 р. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1801-19 (дата
звернення: 11.11.2018).
3. Іличок Б. І. Соціальні стандарти України: стан та перспективи змін Економіка і
суспільство, 2016. – Вип № 7. – Режим доступу: http://docplayer.net/69431426-Socialni-standarti-ukrayini-stan-ta-perspektivi-zmin.html (дата
звернення: 11.11.2018).
Немає коментарів:
Дописати коментар