Інтелектуальний пошук по контенту конференції....

СЕКЦІЯ 1. ПРИБУТОК ЯК ЕКОНОМІЧНА КАТЕГОРІЯ ТА РЕЗУЛЬТАТ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА


Торяник Ж. І., доцент кафедри ЗЕД та фінансів
Яричевська С. Я, група БФ-33а
Національний технічний університет
«Харківський політехнічний інститут»

ПРИБУТОК ЯК ЕКОНОМІЧНА КАТЕГОРІЯ ТА РЕЗУЛЬТАТ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА

Вітчизняна економіка сьогодні характеризується наявністю значної кількості збиткових підприємств, при цьому криза прибутковості носить системний характер, більшість українських підприємств сьогодні не отримують прибуток, та мають тенденції до погіршення результативності діяльності. З огляду на це виникає об’єктивна необхідність розробки дієвих методів та конкретних заходів, щодо управління прибутком. Слід розуміти, що прибуток – це певний гарант прогресу економічної системи, а його відсутність – найяскравіший доказ регресу й соціального напруження. Він є показником, що відображає фінансовий результат господарської діяльності підприємства, характеризує ефективність виробництва, обсяг і якість виробленої продукції, стан продуктивності праці, рівень собівартості. Зміст будь-якої підприємницької діяльності полягає у досягненні економічного ефекту у вигляді прибутку.
Підходи до визначення поняття «прибуток» у сучасній економічній літературі представлені у таблиці 1.
Таблиця 1
Підходи до визначення поняття «прибуток»
Автор, джерело
Визначення
Абалкин Л. И. [1]
Прибуток – це перевага від продажу товарів та послуг над витратами на виробництво і продаж цих товарів
Мочерний С. В. [2]
Прибуток – одна з форм чистого доходу в умовах розвинутих товарно-грошових відносин, що виражає вартість додаткового і частково необхідного продукту, за своєю величиною – це різниця між продажною ціною товару і витратами на його виробництво
Золотогоров В. Г. [3]
Прибуток – це сума коштів, на яку дохід підприємства перевищує витрати
Бандурко О. М., Коробов М. Я., Орлов П. І., Петрова К. Я. [4]
Прибуток підприємства – це перевищення доходів від його діяльності над сумою видатків, він являє собою єдину форму його власних нагромаджень.
Загородній А. Г., Вознюк Г.Л., Смовженко Т. С. [5]
Прибуток – це економічна категорія, різниця між валовим виторгом (без податку на додану вартість і акцизного збору) та витратами на виробництво і реалізацію продукції (робіт, послуг)
Райзберг Б. А., Лозовский Л. Ш., Стародубцева Е. Б. [6]
Прибуток – це перевищення доходів від продажу товарів та послуг над затратами на виробництво та продаж цих товарів

Різні дослідники по різному визначають сутність прибутку, акцентують увагу на його соціальному чи фінансовому змісті, проте є і спільні риси в поглядах різних вчених, вони визначають прибуток як фінансовий результат – сальдо доходів та витрат підприємства.
Отже, можна сказати, що в сучасних умовах серед вітчизняних та закордонних вчених та їх теорій існують різні точки зору поняття прибутку. Проаналізувавши дані поняття виходить, що прибуток як економічна категорія становить кінцеву грошову оцінку фінансової та виробничої діяльності та є важливим показником фінансових результатів підприємства та його фінансового стану і виступає об'єктом управління, при цьому створюється він тільки в результаті реалізації продукції, виконання робіт та послуг. Як економічний показник, прибуток дозволяє поєднати економічні інтереси держави, підприємства, як господарюючого суб’єкта, власників та робітників.
Оскільки прибуток є результативним показником діяльності підприємства та виражається в абсолютному виразі, і його величина впливає на формування фінансових ресурсів підприємства; збільшення  ринкової вартості підприємства, ефективність виробничої діяльності підприємства та економічний розвиток держави, то ним необхідно ефективно управляти. З економічної точки зору механізм управління прибутком підприємства включає такі елементи: цілі та завдання управління; принципи управління; методи управління; організаційне та інформаційно-аналітичне забезпечення управління; ресурси управління (матеріальні, нематеріальні, трудові, фінансові, інвестиційні, інформаційні); нормативно-правове забезпечення управління; програмно-технічне забезпечення управління. До завдань управління прибутком підприємства можна віднести: планування необхідного рівня прибутковості від операційної, інвестиційної та фінансової діяльності підприємства; виявлення резервів зростання прибутку підприємства; визначення припустимого рівня ризиків, пов’язаних із операційною та фінансово-інвестиційною діяльністю підприємства; забезпечення ефективного контролю за розподілом та використанням прибутку підприємства.
Таким чином, управління прибутком підприємства можна охарактеризувати як сукупність фінансово-правових та організаційно-технічних механізмів та методів прогнозування, планування і контролю доходів підприємства з метою забезпечення оптимального рівня рентабельності суб'єкта в довгостроковій перспективі, а також досягнення інших цілей корпоративної стратегії, яка представляє собою процес розробки і прийняття управлінських рішень.


Література

1. Экономическая энциклопедия / под ред. Абалкина Л. И. – М.: Серия «Экономика», 2009. – 1054 с.
2. Економічний довідник / За ред. Мочерного С. В. – К.: Феміна, 2005 – 368 с.
3. Золотогоров В. Г. Энциклопедический словарь по экономике. – Мн.: Полымя, 2012. – 416 с.
4. Бандурко О. М., Коробов М. Я., Орлов П. І., Петрова К. Я. Фінансова діяльність підприємства. – К.: Либідь, 2008. – 310 с.
5. Загородній А. Г., Вознюк Г. Л., Смовженко Т. С. Фінансовий словник. – 4-те вид., випр. та доп. – К.: Т-во «Знання», 2005. – 506 с.
6. Райзберг Б. А., Лозовский Л. Ш., Стародубцева Е. Б. Современный экономический словарь. – 4-е изд., перераб. и доп. – М.: ИНФРА-М, 2005. – 480 с.

Немає коментарів:

Дописати коментар