Інтелектуальний пошук по контенту конференції....

СЕКЦІЯ 1. ЦІННІСНО-ОРІЄНТОВАНИЙ ПІДХІД В УПРАВЛІННІ ОРГАНІЗАЦІЙНИМ РОЗВИТКОМ ПІДПРИЄМСТВ


Чернявський М.В., аспірант
Дніпровський державний технічний університет

ЦІННІСНО-ОРІЄНТОВАНИЙ ПІДХІД В УПРАВЛІННІ ОРГАНІЗАЦІЙНИМ РОЗВИТКОМ ПІДПРИЄМСТВ

Наявність «організаційних патологій» у внутрішньому середовищі багатьох українських підприємств та причини їх виникнення свідчать про актуальність вирішення комплексної і слабкоструктурованої проблеми розробки нових підходів і методів управління організаційними перетвореннями, зумовленими сучасним станом зовнішнього середовища. Одним з сучасних підходів до управління складними змінами на мікроекономічному рівні є організаційний розвиток.
Організаційний розвиток – сучасний метод розвитку підприємств за допомогою роботи з людськими ресурсами, що виник на перетині психології управління, організаційної і соціальної психології, менеджменту. Він являє собою комплекс заходів щодо удосконалення можливостей організації у вирішенні її внутрішніх проблем і забезпеченні високого рівня адаптації до змін зовнішніх умов.
Завданнями організаційного розвитку є: діагностика стану організації; розроблення бачення, цілей, стратегій; модифікація установок, ціннісних орієнтирів, стилів поведінки; модернізація системи управління персоналом; розвиток комунікативної мережі організації; оптимізація організаційної структури; розроблення системи мотивації і стимулювання персоналу; формування командного духу і розвиток корпоративної культури.
Становлення сучасної концепції організаційного розвитку пов’язується з трьома основними факторами: зміною умов існування підприємств, яка викликана зростаючою динамічністю зовнішнього середовища; підвищенням ролі людського фактору в управлінні; нагромадження матеріалів в області дослідження групи й групової динаміки. Основна ідея, що лежить в основі організаційного розвитку укладається в тезі: розвиток організації можливий тільки через розвиток людини. У звязку з цим доцільно говорити, що розвиток людини є тією проблемною областю, від рішення якої залежить конкурентноздатність організації.
Нині традиційні уявлення про закономірності розвитку людини та її творчого потенціалу збагачуються новими теоріями, концепціями, інноваційними технологіями, моделями, що вимагає посилення уваги до фундаментальних основ розвитку науки і практики. Сьогодні, як ніколи, відчувається необхідність міждисциплінарного синтезу знань про розвиток людини, яка повинна спиратися на загальнолюдські і гуманістичні цінності. Ціннісні орієнтації особистості забезпечують стрижень, загальну лінію, деяку вісь, що врівноважує вчинки, поводження, організаційно-управлінську діяльність, що відхиляються в ту чи іншу сторону від загального стрижня, лінії, спрямованості організаційного розвитку підприємств.
За нашим переконанням, в умовах, коли йде процес об’єднання людей у групи для вирішення проблем і відновлення організації шляхом більш ефективного спільного регулювання культурних постулатів організації (при особливій увазі до культури усередині формальних робочих груп) одним з прогресивних підходів в процесі управління організаційним розвитком підприємств має стати ціннісно-орієнтований підхід. В його основу покладено систему цінностей, яка обгрунтовує поведінку підприємства та його працівників, одночасно виступає і як основа цілепокладання, і як глобальний критерій управління. Цей підхід заснований на твердженні про те, що для кожного підприємства існує багато груп осіб, по-своєму зацікавлених в результатах його діяльності, тому основним показником ефективності управління вважається задоволеність цих зацікавлених груп.

Спочатку цей управлінський підхід мав лише економічну спрямованість і отримав назву VBM – ціннісно-орієнтований менеджмент. VBM визначався як формальний і систематичний підхід до управління підприємствами, спрямований на досягнення мети максимізації цінності для акціонерів в довгостроковій перспективі за рахунок оптимального використання економічних механізмів управління вартістю. Пізніше дослідники довели, що коло ціннісно-орієнтованого менеджменту не можна обмежувати лише економічними аспектами [1]. Необхідний інструмент управління, який дозволить розкрити ринковий потенціал підприємства з урахуванням соціальних аспектів діяльності підприємств. Таким інструментом покликане стати управління на основі цінностей (ціннісне управління) (MBV). MBV загострює увагу на зростаючій потребі у високій якості роботи і орієнтованості на клієнтів, в гнучкій організаційній структурі, в керівниках, які сприяють успіху співробітників. Наповнюючи змістом цілі і дії персоналу, MBV вибудовує культуру, яка допомагає направляти щоденну діяльність співробітників на реалізацію стратегічного бачення підприємства, у тому числі цілей його організаційного розвитку.
При використанні ціннісно-орієнтованого підходу управління організаційним розвитком підприємства отримає ряд переваг: підвищення ефективності організаційної діяльності, включаючи продуктивність праці, ефективне використання робочого часу та інших ресурсів; підвищення задоволеності співробітників умовами і результатами праці; можливість управління на макрорівні, тобто управління організацією як єдиним організмом за допомогою правил і норм, що підтримують цінності; встановлення оптимального рівня довіри між менеджментом і персоналом.
Отже, використання ціннісно-орієнтованого підходу в управлінні організаційним розвитком дозволить сфокусувати діяльність підприємства на задоволенні поведінкових очікувань, які забезпечать підвищення його вартості.


Література

1. Долан С. Управление на основе ценностей. Корпоративное руководство по выживанию, успешной жизнедеятельности и умению зарабатывать деньги в XXI веке / С. Долан, С. Гарсия. – М.: Претекст, 2008. – 320 с.
 

Немає коментарів:

Дописати коментар